De spoorlijn Gent-Brugge werd in 1838 geopend. Vanaf 1849 stoppen er op maandag en vrijdag twee treinen in Oostkamp. In 1865 wordt het eerste station gebouwd. De komst van een station heeft een grote impact op het leven in onze gemeente. Het is goed voor handel en transport. Er komen wegen richting station (Stationsstraat). Er worden – vaak door bareelwachters bediende – ‘bewaakte’ overwegen voorzien. Vanuit dit station worden post en telegrafie georganiseerd… Ook tijdens de oorlogen speelt dit station een belangrijke logistieke rol.
In de voorbije jaren onderging de Oostkampse stationsomgeving een ware metamorfose. Om de aanleg van twee bijkomende sporen tussen Gent en Brugge mogelijk te maken, werd het beschermde stationsgebouw uit 1865 afgebroken en opnieuw opgebouwd aan de andere kant van de spoorweg (Patersonstraat).
Naar aanleiding van de voltooiing van deze opmerkelijke operatie tekende Christophe Soulliaert de geschiedenis van het station en het spoor in Oostkamp op in een nieuwe HKO-brochure. Onder meer de aanleg van de spoorlijn Brugge-Gent, de architectuur van het gebouw, de rol van het station tijdens de wereldoorlogen en de recente heropbouw komen aan bod.
Auteur: Christophe Soulliaert
Uitgave van Heemkring Oostkamp met de steun van Infrabel en de Gemeente Oostkamp, 2020
60 p., kleurendruk, € 5 (bijna uitverkocht)